تبلیغات
گنجینه تلاوت الزّجاجة

دریافت کد حدیث تصادفی

تصویر ثابت

گنجینه تلاوت الزّجاجة
 


تلاوتهای جدید"تلاوتهای استاد محمود شحات در جمع مسلمانان فرانسه2012/08"
IMG4UP
سور آل عمران، زلزال، کافرون   سور الانعام والأعلی والفاتحه و أول سوره البقره    سور یوسف والشمس    سورالنجم والقمر والضحی وقریش    سورة الحشر والقیامه والنازعات والشمس  سور  التحریم والشمس والكوثر سور ابراهیم، بلد،شمس     منبع: منتدی العائلة الشحاتیة
نویسندگان
نظر سنجی
كدام بخش این درگاه نظر شما را بیشتر جلب كرده است؟








صفحات جانبی
اوقات شرعی
تلاوتهای ترتیل


نرنیل استاد خلیل الحصری

- روش حفض از عاصم
- روش ورش از نافع


ترتیل استاد محمّد صدیق منشاوی

- روش حفض از عاصم
- ترتیل معلم


ترتیل استاد عبدالباسط عبدالصمد

- روش حفض از عاصم
- روش ورش از نافع


ترتیل استاد محمود علی البنا

- روش حفض از عاصم


ترتیل استاد شحات محمد انور

- روش حفض از عاصم


ترتیل استاد احمد احمد نعینع

- روش حفض از عاصم


ترتیل استاد محمد جبریل

- روش حفض از عاصم


ترتیل استاد محمد رضا پورزرگری

- روش حفض از عاصم


ترتیل استاد شهریار پرهیزگار

- روش حفض از عاصم


ترتیل استاد مشاری العفاسی

- روش حفض از عاصم
-روش دوری از کسائی


ترتیل استاد ماهر المعیقلی

- روش حفض از عاصم
- ترتیل معلم
رتبه سایت
مقدمه :

ما در این قسمت برآنیم که به یاری خدا تلاوتهای شاخص و ترجیحا جدید اساتید را از نظر معنایی بررسی کنیم.



  :Download

آیات آخر سوره حشر:
 
  آیه اول این تلاوت با توصیه ای از جانب خدا بر بندگان است، اگر شما معنای این آیه را ندانید با شنیدن آوای ابتدایی ذهن شما به سمت شنیدن یک توصیه میل می کند،"ادای کلمه ولتنظر" را دقت کنید.
  (ای کسانیکه ایمان آورده اید بپرهیزید از خدا و بنگر شخص چه پیش فرستاده است بری فردا...)
 - وقف و ابتدای هوشمندانه باضافه لرزشهای تحذیری در لفظ جلاله "الله"، در دقیقه 1:45 تلاوت.
 - فراز دقیقه 2:22 را با ریز نغمات متفاوتی می توان آغاز کرد (مقام بیات، مقام وسیعی است)، استاد با توجه به معنی "ونباشید مانند کسانی که خدا را فراموش کردند پس خودشان را فراموش کردند"،هنرمندانه و به جا "ولا تکونوا" را به حالت نهی با تحریر خاص نهی و نیز نشاندن صوت در "تکونوا" این حالت را القاء می کند. هم چنین تأسف را در "فانسهم انفسهم=پس خودشان را فراموش کردند"حس می کنید.
- مقصود تلاوت در عبارت"لا یستوی أصحب النار و اصحب الجنة ..." تأکید بر این واقعیت مهم است.

--- برخی اساتید تلاوت خود را به دوبخش کلی تقسیم می کنند اول :با قرائت  چند آیه در حول و حوش اکتاو 2 مقدمه ای از تلاوت را شکل می دهند و بعد در انتقالی به اصل تلاوت خود (بخش دوم) می رسند.---

- در اینجا در دقیقه پنجم و در جایی به حق مناسب "آیه راجع به قرآن است،یعنی همان مرجعی که ناطق مطالب است و حقیقتی را بیان می کند که بسیار تفکر برانگیزاست"، این انتقال صورت می گیرد.
- در دقیقه 5:43 کثرت مثالها را می توان حس کرد.(و تلک الامثال نضربها... لعلهم یتفکرون)."تعدد مثال ها برای فهمیدن"
- چه کسی این کارها را انجام داده؟ (هو الله)
-- هوالله را در همین نغمه با حالات دیگری هم می توان بیان کرد،مثلا می توان "الله" را ساده گفت،می توان وقف نکرد؛ می توان با اکتاو پایینتری اداء کرد--
- حال می شنویم که چه زیبا وقف می شود،با یک رفت وبرگشت کوچک صوتی تأکید روی "الله، همو که این کارها را انجام داده" صورت می گیرد. و به حالتی پر تحریر و (تنبیه=آگاهی) به سراغ معرفی "الله" می رود.
- تحذیرهای "لآ" تأکیدهای "هو الله" و همه این شور ، همه و همه در جهت معرفی حضرت باری تعالی است.
- مجدد در 7:15 تأکید روی "هو الله" با وقف بر آن و مجدد با تحریرهایی متفاوت تر از فراز قبل به معرفی حضرت باری تعالی می پردازد.
- در دقیقه 8:30 تأکید مجدد و این بار در آیه بعد و یک مقدمه خوانی دارد.
- در دقیقه 9:40 با برگشت به آیه "لو أنزلنا..." و در جایی که انتقال اول را انجام داده بود، مجدد و با الهام از آیاتی که تا کنون از قرآن کریم خوانده می رود تا معنای "اگر این قرآن را بر کوه نازل می کردیم هر آینه آن را ..." را تداعی کند.(افزایش نیم پرده ای در "الله")
- در 11:5 پیوسته خوانی را بعد از تأکیداتی که کرده انجام می دهد و وقف نمی کند گویی که مطلبی را تعریف کرده و هم اکنون آن را حتمی و تمام شده می داند.
-11:45 آیه بعد را هم  پیوسته می خواند.(این افت پله صوتی در جهت حاکم کردن حالتی آرامش بخش است و آن به دلیل شناختن صفات عظیم پروردگار می باشد که موجب دلگرمی و آرامش می شود.)
- در دقیقه 13:05 مجدد با ارتقاء پله صوتی به جلال و جبروت صفات الهی و حق بزرگی که با آفرینش ما دارد را اشاره دارد.
- جدا سازی به منظور اهمیت دادن به مفهوم بلند" له الاسمآءالحسنی" و ادامه مطلب.
- دقیقه 14:49 بازگشت به آیات "هو الله" است و این بار با نغمه ای دیگر که بسیار عاشقانه و عابدانه است، یعنی با روایت آیات آنچه تا حال شنیدید و خواندید  و معرفت یافتن به "هوالله" نوبت عاشق و عابد شدن به حضرت دوست است.
(فراز هوالله دقیقه 15:28 و حالات و تحریرها و لرزشهای دقیق 15:37 و وقف در هوالله آیه بعد و مجدد دقیقه 16:22 و فراز جاویدان دقیقه 16:33 و اشک صوتی خواسته یا ناخواسته دقیقه17:35 که راجع به شریک گرفتن برای خدای یگانه است.)
- اگر دقت کنید در این فرازها که از تحریرها،لرزشها و ... استفاده شده است، خبری از تحذیر و تحریرهای آن نیست.
- معمولا مقرئین بعد از ایجاد فضای لطیف مذکور کمی حالت پرسشگرانه را پیش می گیرند و آن به این معنی است که من و ما چرا این همه زیبایی و الوهیت را نادیده می گیریم و از خداوند دور می شویم(این در دقیقه 17:56 ملموس است وعبارتی است که شامل‌"عما یشرکون" می باشد.)
- در دقیقه 18:48 نغمه تغییر می کند و شکل تکامل یافته توضیحات فوق است.

 سوره بلد:

ادامه دارد...

[ پنجشنبه 24 فروردین 1391 ] [ 01:00 ق.ظ ] [ فرزاد زاهدی ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ


أَعوذُ باللهِ منَ الشیطان الرَّجیم
بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
أللهُ نورُ السم‍‍‍‍اواتِ وَالأَرضِ مثلُ نورِه كمشكاةٍفیهامصباحٌ المصباحُ فی زُجاجةٍ الزَّ جاجةُ كأَنهاكوكبٌ دُرِّیٌّ یوقدُ من شجرَةٍ مبارَكةٍ زَیتونةٍ لاشرقِیةٍ وَلاغربیةٍ یكادُزَیتهایضیءُ وَلولَم تمسسهُ نارٌ نورٌعلی نورٍیهدیِ اللّهُ لنورِه من یشآءُ وَیضرِبُ اللهُ الأمثالَ للناس وَاللهُ بكلِّ شیءٍ عَلیم

پناه می برم به خداازشر شیطان رانده شده
بنام خداوند بخشنده مهربان
خدانورآسمانها وزمین است.داستان نورش به مشكاتی (چراغدان)ماند كه درآن روشن چراغی باشد وآن چراغ درمیان شیشه ای كه ارتلألؤ آن گویی ستاره ایست درخشان،كه ازروغن درخت پربركت زیتونی كه نه خاوری ونه باختری است برافروخته شودوبی آنكه آتشی زینت آن رابرافروزد خودبه خود روشنی بخشد،روشنی برروشنی است؛خداوندهركه راخواهد به نورخودراه نماید؛وخدای برای مردم مَثَلها می زند؛وخدای به همه چیزداناست.
(آیه سی و پنج سوره نور)

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
free counters
تاریخ راه اندازی کنتور: 1391/04/03
امکانات وب


بزرگترین لینک باکس مذهبی


مرکز بین المللی قرآنی جوانان

ExactSeek: Relevant Web Search

کاربران محترم، کامنت خودتون رو انگلیسی یا فنگلیشی بگذارید.ممنون

کاربران محترم، کامنت خودتون رو انگلیسی یا فنگلیشی بگذارید.ممنون